Maya Deren (1917-1961) was een experimentele filmmaakster, die in de jaren veertig en vijftig een aantal invloedrijke avant-gardefilms maakte, zoals Meshes of the Afternoon (1943). Beelden hieruit, en uit haar andere werk, worden gebruikt in deze documentaire. Ook is haar stem te horen, evenals getuigenissen van tijdgenoten als Jean Rouch en Jonas Mekas.