De carrière van Catalaan Albert Serra kent een opvallend verloop. Hij studeerde literatuurwetenschap maar eindigde als filmregisseur. Tegen wil en dank, zoals hij wel eens verzuchtte, want als kunstvorm slaat hij de literatuur hoger aan. Dat kan verklaren waarom zijn films Honor de cavallería en El cant dels ocells (vertoond op IFFR 2009) verfilmingen zijn van respectievelijk de literaire klassieker Don Quichot en het Bijbelverhaal over de drie Wijzen – zij het van een onconventionele soort. Serra heeft meer oog voor de filmische atmosfeer dan voor de plot, waarmee hij ook de problematiek van adaptatie van boek naar film aankaart. In dat opzicht komt in deze experimentele 14-delige televisieserie zijn complete oeuvre samen. Els noms de Crist behandelt de uitdagingen van het vertalingsproces. Van literatuur naar film. Van film naar museum. En van museum naar televisie. De serie, die meer dan drie uur beslaat, is grotendeels opgenomen in de zalen van het Barcelona Museum of Contemporary Art, in de voor Serra kenmerkende cerebrale, vrijgevochten, slow cinema-stijl.