Deels documentair, deels in scène gezet, verdiept regisseur Candeias zich in de alledaagse werkelijkheid van een groep plattelandsvrouwen die suikerriet kappen. Zij leiden een armoedig bestaan in vervallen wijken langs de snelweg. Voor velen van hen is prostitutie de enige uitweg (of ‘optie’, zoals de titel aangeeft) naar een beter leven. Candeias, een voormalig vrachtwagenchauffeur, geeft een doorleefd beeld van deze gemeenschappen – hij put uit eigen ervaringen. In A opção, geschoten in sober zwart-wit (en dat in een tijd waarin de meeste Boca do Lixo-producties op kleur overgingen),ontvouwt zich het verhaal in enkele heel krachtige, bijna woordloze bewegingen. Candeais’ fascinatie voor het marginale en zijn kunde als filmmaker komen hier samen: hij is niet alleen verantwoordelijk voor de regie, het camerawerk, de montage en het scenario, hij nam ook een van de rollen voor zijn rekening. A opção kreeg onverwacht bijval in de vorm van een Bronzen Luipaard op het Locarno Film Festival.