Met zijn derde film Winter Vacation won dichter, schrijver en filmmaker Li Hongqi in Locarno een Gouden Luipaard. De film speelt zich grotendeels af op de laatste dag van de wintervakantie in een mistroostig industriestadje in Noord-China. Dat er weinig gebeurt, is een understatement. Een groepje scholieren dat zich verveelt en doelloos rondhangt, heeft niet eens de energie om herrie te trappen. Met over het algemeen vaste, afstandelijke camerastandpunten registreert Li het langzame, repetitieve, saaie bestaan van de dorpsbewoners. Misschien nog wel het minst te benijden is Zhou Zhangxin, een jongetje dat in een kamer zit met zijn depressieve opa, van wie hij niet buiten mag spelen. Als een meisje hem vraagt wat hij later wil worden, zegt hij: ‘Een wees.’ De opeenstapeling van verveling en uitzichtloze misère wordt bij Li Hongqi op een droogkomische manier hilarisch. Zijn sobere, ingehouden stijl riep al vergelijkingen op met Jim Jarmusch, Aki Kaurismäki en Roy Andersson.