In deze waargebeurde geschiedenis wordt George (Colin Firth), de ernstig stotterende tweede zoon van de Britse koning, gedwongen aan zijn spraakstoornis te werken nadat zijn vader sterft. De troonopvolger, George’s oudere broer, moet zijn functie oneervol neerleggen en de stotterende George wordt onverwacht koning George VI. Europa staat aan de vooravond van een grote oorlog en het volk snakt naar een charismatisch leider die hen kan toespreken in deze bange tijden. Maar dat kan George niet. Dan brengt zijn vrouw Elizabeth hem in contact met de excentrieke logopedist Lionel (Geoffrey Rush), die er onorthodoxe behandelmethodes op nahoudt. The King’s Speech is niet zozeer een historische kostuumfilm als wel een beeldig gemaakt psychologisch drama. Met intelligente, typisch Britse dialogen, prachtig camerawerk en briljante vertolkingen van zowel Firth als Rush. Zij maken van historische figuren geloofwaardige, gelaagde individuen. Nu al genomineerd voor diverse Golden Globes en publiekswinnaar op het Toronto Film Festival 2010.