Regisseur David O’Russell leek even van de radar verdwenen na Three Kings (1999), zijn actiefilm over de Golfoorlog, maar hij heeft zichzelf weer helemaal op de kaart gezet met The Fighter, zijn op ware feiten gebaseerde boksdrama. The Fighter, met Mark Wahlberg en Christian Bale in de hoofdrollen, werd onlangs al bekroond met twee Golden Globes voor Beste Mannelijke Bijrol (Christian Bale) en Beste Vrouwelijke Bijrol (Melissa Leo) en heeft inmiddels ook zeven Oscarnominaties op naam staan. Onder meer voor Beste Film, Beste Vrouwelijke en Mannelijke Bijrollen, Beste Regie en Beste Originele Scenario. Na een hevige drugsverslaving en een gevangenisstraf van vijftien jaar, komt ex-profbokser Dicky Eklund (Bale) weer op vrije voeten. Het is dan midden jaren tachtig van de vorige eeuw. Hij treft na jaren van radiostilte zijn jongere halfbroer Micky (Wahlberg), die inmiddels zelf ook een profbokscarrière ambieert. Dicky helpt zijn jongere broer op Rocky-achtige wijze klaar te stomen voor het wereldkampioenschap, maar of deze samenwerking de familiebanden weer aan kan sterken, is nog maar de vraag.