De locaties die Marion Hänsel (Dust, Sounds of Sand) voor haar films kiest, roepen vaak een gevoel van eenzaamheid en isolement op. Noir océan speelt zich af op en rond een marineschip dat ter hoogte van Mururoa patrouilleert in de Stille Oceaan, in afwachting van een van de vele omstreden kernproeven die Frankrijk daar tussen 1966 en 1995 hield. De toon van dit gestileerd vormgegeven drama is anders dan de politiek beladen achtergrond doet vermoeden.
Ingeleid door een geheimzinnige jeugdherinnering ontvouwt de handeling zich in een loom tempo als een melancholieke en filosofisch getinte studie van een mannengemeenschap. Twee jonge matrozen houden zich wat afzijdig van de machospelletjes van de rest en raken bevriend. Veel meer lijkt er aanvankelijk niet te gebeuren, tot de psychologische naschok van de bom bij een van de jongens zijn verborgen wanhoop aan het licht brengt. Gebaseerd op twee korte verhalen van Hubert Mingarelli.