In de acht jaar die Mathieu Amalric moest wachten op het realiseren van Tournée (Beste Regisseur Cannes 2010) maakte de acteur/regisseur in opdracht van de Comédie Française deze bewerking van Pierre Corneilles gelijknamige toneelstuk uit 1635. Een tour de force gezien de alexandrijn waarin Corneille het verhaal noteerde en die behouden moest blijven in de nieuwe versie. L’illusion comique, onderdeel van een serie eigentijdse toneelverfilmingen van de Comédie, vertelt het verhaal van een vader op zoek naar de zoon die jaren eerder het huis heeft verlaten. Om erachter te komen wat hij tegenwoordig doet, schakelt de vader een tovenaar in, de concierge van een hotel waar de kamer met bewakingscamera’s de oude magische kristallen bol heeft vervangen. Heen en weer reizend in de tijd tonen de video-opnamen het tragikomische leven van de zoon. Het voortdurende spel van kijken en gezien worden, van fictie en realiteit maakt vanL’illusion comique een hommage aan de toneelschrijver en de theatrale illusie.