Na de dood van hun moeder heeft haar testament voor de tweeling Jeanne en Simon een aantal verrassingen in petto. Ze moeten een verzegelde envelop bezorgen: Jeanne bij haar vader en Simon bij zijn broer. Hun vader is echter al jaren dood en van een broer hadden Simon en Jeanne nog nooit gehoord. Jeanne vertrekt naar het Midden-Oosten in de hoop daar de mysteries uit het verleden van haar moeder te ontrafelen, maar stuit op veel tegenwerking. Familieleden en ooggetuigen laten het pijnlijke, door oorlogen geteisterde verleden liever rusten. Incendiesis een noodslotdrama maar ook een meeslepende thriller: na verschillende wendingen in het verhaal komt de ontknoping van het raadsel als een mokerslag aan. De filmvan Canadees Villeneuve (Maelström) is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van de schrijver Wajdi Mouawad. Het Nederlandse theatergezelschap Ro Theater oogstte in 2010 al veel lof met Branden, een bewerking van het stuk.