Kobayashi Masahiro, in 2008 Filmmaker in Focus in Rotterdam, begint dit Japanse familiedrama in de vorm van een roadmovie op het afgelegen noordelijke eiland Hokkaido, een van zijn favoriete locaties. In een klein vissersplaatsje lopen de spanningen hoog op tussen de opstandige negentienjarige Haru en haar manke grootvader waar ze met tegenzin voor zorgt. Om een oplossing te vinden gaat het kwaaie koppel op zoek naar familieleden die voor de oude man zouden kunnen zorgen. Het wordt een ongemakkelijke tocht, vol botsingen en verrassingen, maar het is ook een reis waarbij Haru haar verantwoordelijkheid gaat nemen en onthullingen tot nieuw vertrouwen en begrip leiden. Kobayashi, die zich in Japan als een outsider beschouwt en een kritische blik niet schuwt, onderzoekt in Haru’s Journey op onbevangen, ironische maar ook ontroerende wijze de betekenis van aloude Japanse waarden als aanvaarding en familiezin. Indrukwekkende hoofdrol van veteraan Nakadai Tatsuya, ooit de ster van vele Kurosawa-films.