Drie mannen, één stel en een hond: ze zoeken allemaal naar goud op de oevers van de Yukon in Alaska, bakermat van de goudkoorts. Aanvankelijk verloopt alles soepel, maar dan schiet Dennin opeens twee goudzoekers neer. En toen waren er nog maar drie. Nelson en zijn vrouw Edith (Aleksandra Chochlova) bedwingen de moordenaar. De lijken worden begraven. Dennin wordt naar de hut gebracht, geboeid en constant in de gaten gehouden. Niemand kan de hut verlaten, terwijl de dooi is ingetreden en de Klondike Fields langzaam onder water komen te staan. By the Lawis een absoluut meesterwerk dat zijn kwaliteit te danken heeft aan zijn minimalisme. Je kunt By the Law bestempelen als een formalistische actiefilm, een westers psychodrama of een experimentele studie naar fanatisme. De film bevat even veel elementen van de stomme Westerns van John Ford als van Greed van Erich von Stroheim en The Gold Rush van Charles Chaplin.