Na Oscarnominaties voor Ellen Burstyn (Requiem for a Dream, 2000) en Mickey Rourke en Marisa Tomei (The Wrestler), drijft Aronofsky nu Natalie Portman tot grote hoogten als balletdanseres die, ten koste van haar voorganger (Winona Ryder) en concurrente (Mila Kunis), de dubbele hoofdrol ambieert van Het Zwanenmeer in New Yorks Lincoln Center. Ze beheerst de technische perfectie van de witte zwaan en gaat, aangespoord door haar choreograaf (de Franse acteur Vincent Cassel), op zoek naar de duistere seksualiteit van de zwarte zwaan. Wat begint als een balletthriller ontpopt zich tot een psychologische horrorfilm. Het virtuoze en ontregelende camerawerk wordt begeleid door filmmuziek die is gebaseerd op Tsjaikovski.