Het regiedebuut van acteur Nikita Michalkov is misschien wel het meest geslaagde huwelijk van de Sovjet Red Western en de Amerikaanse Western. Michalkov nam de conventies van de Western en de Red Western, combineerde ze en stelde ze tegenover elkaar. In At Home Among Strangers lijken de ‘ijzeren’ communisten van de jaren twintig opvallend sterk op de eenzame helden uit de klassieke Westerns. En dan zijn er nog achtervolgingen te paard, treinroven, vuurgevechten, kwesties met hebzucht en geweld, dreigende stiltes en soms een vrolijke noot. Hoewel het geld plichtmatig naar Moskou wordt gestuurd – om de nood te lenigen – en alle hoofdpersonen trouw lid zijn van de Communistische Partij, is er in de film sprake van zowel Marx als God – wat erg gedurfd was voor die tijd. Een genreoefening wordt een stoutmoedige parabel met het credo dat vriendschap sterker is dan politieke allianties, persoonlijke behoeftes en zelfs de behoeften van de staat.