Nu vrijwel iedereen onder de dertig continu is uitgerust met een mobiele camera, is de democratisering van het beeld onstuitbaar. Het valt echter te bezien of dat meer kwaliteit oplevert, want daarvoor is nog altijd talent en vakmanschap vereist. Vedozero is samengesteld uit beeldmateriaal dat is opgenomen met zeventig cameraatjes op mobiele telefoons, die zijn uitgedeeld aan Italiaanse tieners. Met het onvolprezen project Video Nation deed de BBC zo’n zestien jaar geleden iets soortgelijks door gewone mensen met videocamera’s videodagboeken bij te laten houden. Vedozero gaat een stap verder en maakt het massaler, laagdrempeliger, goedkoper en vluchtiger. De fragmenten tonen het doorsneeleven van scholieren in een welvaartsmaatschappij. Laat de generaties zelf maar uitvechten of hier de toekomst van de cinema ligt.