Deze ontroerende biopic over een blindengeleidehond was een grote hit in Japan en won meerdere prijzen voor ‘Beste Regisseur’. Quill, zo genoemd vanwege een kenmerkende zwarte vlek op zijn zij, is een labrador retriever die als puppy opvalt omdat hij zoveel rustiger is dan de rest van het nest. Hij wordt opgeleid tot blindengeleidehond en toegewezen aan Watanabe Mitsuru (Kobayashi Kaoru), een verbitterde, knorrige man die voortdurend het geduld van zijn gezin op de proef stelt en aanvankelijk weigert aan te nemen dat een hond de stok kan vervangen die hij altijd heeft gebruikt sinds hij blind werd. De man-hondrelatie houdt echter stand, totdat Watanabe met kanker in het ziekenhuis belandt. Sai weet alle voor de hand liggende valkuilen bij dit onderwerp te vermijden: geen vals sentiment, geen gezwelg in schattigheid, gewoon een heldere uiteenzetting die velen (zowel kinderen als volwassenen) zal weten te ontroeren.