Hoewel deze film overduidelijk voortborduurt op het eeuwenoude, tot op het bot uitgebeende thema van Romeo en Julia – u bent gewaarschuwd – kunnen we opgelucht constateren dat hier een uitgekauwd sjabloon welbewust wordt omgewerkt tot een ironisch kader voor de bittere realiteit van de geschiedenis. De belangrijkste grondslagen voor de film zijn de gewapende conflicten die begin jaren negentig de Zuid-Afrikaanse townships teisterden en de bloederige stammenstrijd die daarop volgde. De scherp getrokken scheidslijnen tussen de stammen vormen een uitdaging voor het 16-jarig Zoeloemeisje Gugu en de 18-jarige Xhosajongen Andile, die hun eerste liefde beleven en de grenzen van sociale beperkingen overschrijden. Het verhaal is oorspronkelijk opgenomen voor televisie maar ingekort tot speelfilm, waardoor het geheel een opmerkelijke, niet aflatende spanning krijgt.