Verrassende debuutfilm van de Amerikaanse modeontwerper Tom Ford, die midden jaren negentig zijn naam vestigde als creatief directeur bij het modehuis Gucci, dat er door zijn toedoen weer bovenop kwam. A Single Man is tevens de eerste film van de door Ford opgerichte productiemaatschappij Fade to Black. Het is een verfilming van de gelijknamige roman uit 1964 van Christopher Isherwood, over een dag in het leven van George, een Engelse man van middelbare leeftijd in Californië die rouwt om het verlies van zijn levenspartner Jim, met wie hij zestien jaar samen was. Jim is omgekomen bij een auto-ongeluk. Acht maanden later is het voor George nog steeds ondraaglijk. Ford, die samen met David Scearce het scenario schreef, maakte er een stijlvolle, gevoelige, soms zelfs grappige film van, met een opmerkelijke hoofdrol van Colin Firth, die op het filmfestival van Venetië werd bekroond met de prijs voor de beste acteur.