Warum wir Männer die Technik so Lieben
De documentaire Warum wir Männer die Technik so lieben is in 1985 gemaakt om de nauwe verwevenheid van oorlog met technologie te onderzoeken. De video laat zien hoe oorlog, snelheid en technologie de werkelijkheid organiseren en reorganiseren, tot alleen een gefilterde realiteit overblijft. De kunstenaars - Klaus vom Bruch met video en Jack Goldstein met verf en geluid - leggen hun persoonlijke artistieke versie hiervan voor.
Sindsdien is de relatie tussen oorlog en technologie niet wezenlijk veranderd en alleen maar intensiever geworden. Technologie integreert de logica en realiteit van oorlog alleen nog maar verder in ons dagelijkse leven. Tegenwoordig houden we ons allemaal actief bezig met de media. Digitalisering, virtualisatie en automatisering zijn onze belangrijkste, grootschalige interacties met technologie. Ze bepalen de basisbewegingen die mogelijk zijn op dit speelveld.
Nu is er ook een update/remake van de film in de vorm van een interactieve installatie (op het festival gepresenteerd door V2_ Institute for Instable Media).
De gewijzigde houding ten opzichte van documentairebeelden is het hoofdthema van WARUM 2.0 (WHY 2.0). Een 360°-panorama temidden van transparante schermen en meerdere interactieve access points maakt de installatie tot een arena. Er is een nieuw gesprek opgenomen met Paul Virilio. Het nieuwe beeldmateriaal is gefilmd in Haïti, Irak, Gaza, Darfur, Kosovo en Afghanistan door freelance cameraman Daniel Demoustier. (EC)