Na een pauze van twintig jaar maakte de filmmaker opnieuw een portret van de schilder Arié Mandelbaum. Samen met deze nieuwe film, die hier in wereldpremière gaat, draait het oudere deel, Portrait du peintre dans son atelier. Ook hier is de filmer niet in de eerste plaats uit op een portret van de schilder. Het gaat hem om de mens en de vriend. Die had ook bakker kunnen zijn. Maar hij onderneemt toch een poging om het onuitspreekbare aan te raken. Al zou schilderen zinloos zijn als je het zou kunnen omschrijven. De filmmaker en de schilder delen een joodse achtergrond. Maar ook daar hoef je het niet altijd over te hebben. Het is een dubbelportret. Van een schilder en een filmmaker.