De tweede film van regisseuse Scherson (1974) onderzoekt op een speelse manier het krachtveld tussen natuur en maatschappij. Op weg naar hun vakantiebestemming wordt het dertiger Carla duidelijk dat haar huwelijk met Joel meer verdriet oplevert dan goed is voor beiden. Wanneer zij buiten de auto de ruzie laat bedaren, rijdt Joel weg. Opstandig en verdrietig vervolgt Carla lopend haar weg. Bij het natuurpark Siete Tazas ontmoet ze de Noorse backpacker Ulrik, die haar uitnodigt om te kamperen in het schitterende Chileense natuurgebied met de zeven watervallen. Hopelijk brengt de kalme, onvermurwbare natuur rust in haar hoofd. Maar het park blijkt meer te bieden dan bomen, water en kevers: er zijn ook de nietsontziende nichtjes Susana en Susana en de parkbeheerder Orlando, een voormalige top 40-ster. In de minimaatschappij in het bos wordt gevochten, gevreeën, gefeest en gebadmintond en Carla constateert dat de natuurwetten van Siete Tazas niet eens zo verschillen van het urbane leven in Santiago. In Turistas combineert Scherson haar achtergrond als observerende biologe met haar grote filmische talent voor details en heimelijke emoties. Scherson was eerder in Rotterdam met haar succesvolle debuutfilm Play. Ze maakt deel uit van een opvallende lichting jonge Chileense filmmakers en doceert film aan de Universidad de Chile. Ze werkt momenteel aan haar derde film. Turistas werd, net als Play, gemaakt met steun van het Hubert Bals Fonds. (GT)