Segreti di stato is de meest controversiële en expliciet politieke film van Benvenuti. Het gaat om een fictief historisch onderzoek waartoe politiek activist Danilo Dolci (1924-1997) de eerste aanzet gaf en dat zich richt op het bloedbad van Portella della Ginestra. Op 1 mei 1947 kwamen boeren bijeen in de vallei van Portella om de overwinning te vieren van de coalitie van Socialistische en Communistische Partijen bij regionale verkiezingen. Opeens werd het vuur geopend op de menigte, waarbij elf doden en tientallen gewonden vielen. Officiële reconstructies legden de verantwoordelijkheid voor de slachting uitsluitend bij de bende van bandiet Salvatore Giuliano. Maar de hoofdfiguur van de film, de advocaat van één bandiet, denkt daar anders over en stelt een gewaagd onderzoek in. Voor deze detectivefilm besloot Benvenuti zich voor één keer te baseren op voorbeelden uit de filmwereld en hij smeedde een verrassende combinatie van de stijlen van Hitchcock en Rossellini. In een meesterlijke, kippenvel veroorzakende scène gebruikt hij een simpel kaartspelletje om de ingewikkelde en schokkende verbanden bloot te leggen tussen de maffia, de politiek en de Amerikaanse geheime dienst in naoorlogs Sicilië. Na vertoning op het festival van Venetië was Segreti di stato Benvenuti’s eerste film die landelijk uitgebracht werd. Maar Benvenuti herinnert zich dat een parlementaire enquête de distributeur ervan overtuigde de netelige film weer snel uit de bioscoop te halen.