Schattenwelt begint met de vroegtijdige vrijlating van RAF-terrorist Widmer, die na 22 jaar gezeten te hebben zijn weg moet vinden in een veranderde Duitse maatschappij. Veroordeeld voor de moord op een ondernemer en zijn tuinman draagt hij de last van een zware politieke erfenis. Hij krijgt een appartement naast een andere cliënte van zijn advocate, de jonge Valerie, wier zoontje uit huis is geplaatst vanwege een eenmalige mishandeling door zijn moeder. De twee lijken niet meer dan doorsneeburen te zijn, maar hun eerste ontmoetingen doen al gauw een ander scenario vermoeden. Schattenwelt is niet weer een klassiek RAF-drama, maar focust zonder idealisering of sentimentaliteit op de littekens die de daden van de RAF op de tweede en derde generatie slachtoffers hebben achtergelaten. Onder het beheerste ritme van de film schuilt de complexe psychologie van een jonge vrouw die de dood van haar omgekomen vader wil wreken en het verlangen van een terrorist om zijn zoon, met wie hij sinds zijn detentie nooit meer contact heeft gehad, weer te zien. De regisseur laat hun werelden en die van de advocate en een onderzoeksagent steeds verder in elkaar grijpen, totdat een nieuwe gewelddadige climax volgt met alweer een onschuldig slachtoffer. Schuld, wraak en verlossing krijgen in Schattenwelt een onderkoelde gelaagdheid die, chronologisch verteld, tot op het eind steeds weer nieuwe, onvoorspelbare dimensies aanneemt.