De grote Russische filmmaker Andrej Chrzjanovski, die geïnteresseerd is in de culturele geschiedenis van Rusland en de wereld, schetst een portret van de grootste Russische dichter, Nobelprijswinnaar Josef Brodski, en zijn leven in de Sovjet-Unie. Toen hem eens in een interview gevraagd werd of hij ooit van plan was terug te keren naar zijn vaderland, zei Josef Brodski dat als hij dat zou doen, hij het incognito zou doen. Voor Chrzjanovski en scenarioschrijver Joeri Arabov, die veronderstelden dat Brodski de reis echt maakte, vormde dit de inspiratie voor Room and a Half, een ironisch sprookje: de dichter reist per schip naar het land van zijn jeugd en neemt de kijker mee, terwijl hij niet alleen geografische grenzen overschrijdt, maar ook tijdsbarrières. We worden mee teruggenomen naar de jaren vijftig en zestig in de Sovjet-Unie en de destijds heersende sfeer in de culturele hoofdstad, St. Petersburg. Stilistisch gezien is de film een perfecte mix van fictie, historisch materiaal en animatie, die soepel en zeer origineel met elkaar zijn verweven. Alle basisfeiten zijn verbonden met het leven van Brodski en diens milieu. Het is een fantastische, unieke reis naar het verleden van het land en zijn genie – subtiel, indringend, onthullend. (LC)