De meest populaire Belgische acteur aller tijden speelt zichzelf – of in ieder geval iemand die verdacht veel op hem lijkt – in deze fictiefilm over het getroubleerde persoonlijke leven van een publieke held. Jean-Claude Van Damme, ofwel The Muscles from Brussels, is net terug in zijn geboortestad en wil geld overmaken bij een buurtpostkantoor wanneer hij gegijzeld wordt bij een ordinaire bankroof. Binnen de kortste keren is hij voor de politie en de media de hoofdverdachte, en een internationale mediahype is het gevolg. Fans die hopen een visueel resumé van Van Dammes staat van dienst worden bediend in de openingsscène. Maar regisseur El Mechri slaagt erin de mengeling van actiefilm, satire, psychologisch drama en pastiche op meeslepende wijze om te toveren in een existentiële reflectie op de kwetsbaarheid van sterren. De schitterende monoloog waarin Van Damme zich tot de kijker richt, is bijna te mooi om waar te zijn, en J.C.V.D. bewijst in een klap een uitstekend acteur te zijn. Naast de vaak humoristische terzijdes en plotvondsten voorziet El Mechri zijn tweede speelfilm – een wereldwijde surprise-hit – van een verrassend emotionele ondertoon. Ook pijnlijke privékwesties komen aan bod, zoals het verlies van de voogdij over zijn dochter, een lege bankrekening en de concurrentie met Steven Seagal. (GT)