However…
However… schetst een beeld van het leven en werk van Yamanouchi Yoyomori. Als hoofd van het Japanse welzijnswerk was Yoyomori verantwoordelijk voor het compenseren van slachtoffers van de ziekte van Minamata, een neurologische aandoening veroorzaakt door methylkwikvergiftiging. Terwijl de raderen van de bureaucratie vertraagden werd het onderwerp van Kore-Eda’s film een soort martelaar, omdat hij steeds gefrustreerder werd door de weigering van zijn instelling om de slachtoffers te helpen, ondanks zijn sterke betrokkenheid bij hen. (Viennale)
Kore-Eda Hirokazu (1962, Japan) is een van de belangrijkste Japanse regisseurs van de laatste 20 jaar. Nadat hij blijk had gegeven van een onafhankelijke en humanistische visie in het documentairegenre, maakte hij een zeer geslaagde overgang naar fictie met Maborosi. Velen beschouwen het maar al te realistische verhaal over sociale isolatie in Nobody Knows, die de Juryprijs ontving in Cannes, het voorlopige hoogtepunt van zijn carrière. Zijn nieuwste film Still Walking is te zien in Spectrum.