Guidance is een van de eerste resultaten van het Rookie-project, bedoeld om jonge Zweedse debutanten te steunen bij het realiseren van hun filmplannen. De charme van de film zit in het gedetailleerde portret van de verloren zielen die hulp bieden en hulp zoeken in een 21ste-eeuwse verzorgingsstaat. Guidance is een kat-en-muisspelletje tussen een vijftiger met overgewicht en de jonge Carl Arendsen, die zich wil vestigen als therapeut. In de openingsscène zien we Carl geïnspireerd worden door een confronterende workshop. De vijftiger is Roy Blomberg, die worstelt met een staalkaart aan psychosomatische klachten en al anderhalf jaar thuis zit. De invaller die zijn vaste arts op een dag vervangt, meent dat Roys klachten tussen zijn oren zitten. Zijn vrouw ontmoet bij toeval de zelfverzekerde Carl, die er een onconventionele methodiek op nahoudt. Na enige zachte dwang geeft de echtgenoot toe aan zijn vrouw en trekt zich met Carl terug in diens spartaanse optrekje op het Zweedse platteland. Een regime van fysieke inspanningen begint, afgewisseld met geestelijke uitdagingen en een streng dieet. Langzaam raakt Roy ervan overtuigd dat het een zinloze onderneming is, terwijl zijn vrouw thuis begint te beseffen dat haar man misschien in de handen van een charlatan is terechtgekomen. (GT)