Roxlee is een filmmaker met een speciaal gevoel voor humor. Hij tekent en schrijft stripverhalen die absurd en surrealistisch zijn. Even vreemd, creatief en origineel zijn de animatiefilms die hij maakt. En zijn schilderijen. En zijn muziekoptredens. Ja, Roxlee is een veelzijdige persoon. Hier is hijzelf de hoofdpersoon van een fictiefilm die de gedaante heeft van een documentaire. Hij onderneemt een speurtocht naar het gebruik van het Baybayin, een oude vorm van schrijven die werd ontwikkeld voordat de Spaanse kolonisten in 1521 voet aan wal zetten op de Filippijnen. Bestaat het Baybayin nog wel als actief geschreven taal? Dat vraagt Roxlee zich aan het begin van de zoektocht af. Maar gaandeweg wordt duidelijk dat het de filmmaker om meer te doen is dan het prekoloniale schrift. Met zijn oog voor het absurde binnen het alledaagse maakt hij een ongebruikelijk portret van zijn land en van zijn landgenoten. Een ongepolijst portret dat met bescheiden middelen is gemaakt, maar dat rijk is aan gekke inzichten en vreemde humor. In die zin is Roxlee zelf als een van de karakters in zijn surrealistische stripverhalen. En door zijn ogen en door zijn camera gezien wordt de gewone werkelijkheid van de Filippijnen ook een soort stripverhaal. De film bevat ook nog eens een echte animatiefilm over de fabel van de aap en de schildpad. (GjZ)