Ergens in een Spaanse stad doolt de dertiger Santiago (gespeeld door de Mexicaanse schilder Bosco Sodi) doelloos en eenzaam door de straten. Zijn vrouw heeft hem aan de dijk gezet en de rechter heeft besloten dat hij voorlopig zijn kinderen niet mag zien. Santiago probeert vanuit die onfortuinlijke situatie zijn leven weer op te pakken. In de bar van een vriend heeft hij een baantje, maar hij wordt ontslagen. Beetje bij beetje raakt hij aan lager wal. De camera (indrukwekkend werk van David Valdeperez) volgt hem, zwervend door de straten op zoek naar werk en naar een doel in zijn leven. Zijn enige uitweg lijkt de hoogste brug van de stad… Scenarist en debuterend regisseur Carlos Serrano Azcona (1969) werkte eerder mee aan onder meer Japón van Carlos Reygadas, die hier optreedt als coproducent, evenals de Spanjaard Jaime Rosales, regisseur van onder meer Tiro en la cabeza. De inspiratie voor de vorm en de stijl van El árbol ligt onder meer in het werk van de gebroeders Dardenne, maar Serrano Azcona is ook beïnvloed door de mogelijkheden van moderne videocamera’s, zoals eerder getoond door Albert Serra (Honor de Cavalleria) en Rafá Cortes (Yo). Het resultaat is een dynamische maar ingehouden, contemplatieve film. El árbol opent de kijker de ogen voor alledaagse wanhoop en existentiële hoop, culminerend in een climax die gezien moet worden om te ‘geloven’. (ID/GT)