Een verhaal over en met Guarani-indianen, om precies te zijn van de Kaiowá-stam, die besluiten hun beperkte reservaat in Brazilië te verlaten en terug te keren naar het land van hun voorouders. Bechis werkte ruim vijf jaar aan het produceren en uiteindelijk draaien van de film. Je kunt je voorstellen dat het een ingewikkeld en moeizaam project was – wie zou tenslotte geld over hebben voor een speelfilm met onbekende en als acteurs ongetrainde indianen? – maar dat is aan de film niet af te zien. De film oogt soepel en overtuigend, ja bijna nonchalant gemaakt. Een film met een geheel natuurlijk ritme en met een al even natuurlijke authenticiteit. De Guarini’s bezetten min of meer hun oorspronkelijke land, wat hen in conflict brengt met de huidige eigenaren. Na kleine schermutselingen en uitingen van onbegrip over en weer wordt de sfeer grimmiger. Er zal bloed vloeien. Een van de aardigste scènes zit in het begin. Een boot met toeristen vaart over een rivier door de jungle als ze plotseling oog in oog komen te staan met authentieke, op hun verf na naakte indianen met zelfgemaakte wapens in de aanslag. De toeristen varen opgewonden verder. De indianen doen hun jeans aan en vangen hun dagloon. Het zet de toon voor een film die gaat over een diep onbegrip tussen lokale en oorspronkelijke bewoners, maar die nergens bitter van toon wordt. Wel gevoelig. (GjZ)