Te midden van mislukte oogsten en de dreiging van aids zoeken Zimbabwanen werk, het liefst in Zuid-Afrika. Maar hun illegale status en xenofobe blanken maken het leven in het buurland niet makkelijker. ‘Elke maand steken ongeveer 40.000 Zimbabweanen de grens met Zuid-Afrika over’. Darrell James Roodt personifieert in Zimbabwe de gevolgen van deze illegale arbeidsmigratie. Aan beide zijden van de grens leven Zimbabwanen onder erbarmelijke omstandigheden in wat ooit een sterk Afrikaans land was. De negentienjarige Zimbabwe (zo genoemd door haar vaderlandslievende ouders) verliest haar ouders aan aids. Het dorpshoofd stuurt Zimbabwe en haar broertje Dumi weg: de wezen zijn extra monden die niet gevoed kunnen worden. Een lange voettocht door een wereld vol schitterende vergezichten maar schrijnende levens brengt de kinderen bij hun kille tante in de grensstad Beitbridge. In ruil voor poetsen en houthakken mogen Zimbabwe en Dumi blijven, in een krot achter tantes huis. Een baantje in het rijkere Zuid-Afrika lijkt een beter perspectief en Zimbabwe belandt in een groot huis bij een blank echtpaar. Maar over haar nieuwe leven heeft ze, net als haar vele lotgenoten, niets meer te zeggen. Tienduizenden illegale arbeidsmigranten kunnen niet terug en vrezen hun duistere toekomst. Zimbabwe moet een keuze maken om te overleven. Het Hubert Bals Fonds ondersteunt deze Zuid-Afrikaanse wereldpremière.