Alex MacKenzie heeft het projecteren van film geperfectioneerd. Aan de basis van zijn benadering ligt het gebruik van een zelfgemaakte, met de hand bediende projector in een expanded cinemaformat, waarmee hij een groot aantal bewerkte en gemanipuleerde films presenteert. In dit geval gaat het om de eerste in een uitgebreide cyclus films die de eerste jaren van de cinema gebruiken als teken van culturele, technologische en economische verandering. Hypnose, panorama’s, bewegingsstudies, verwachting, magie, de droomwereld en gezichtsbedrog smeden een complot in dit vrijmoedige en allesomvattende raamwerk. De filmsnelheid wordt handmatig gevarieerd door sneller of langzamer te draaien, terwijl de actie gestuurd wordt door vooruit of achteruit te spoelen. Met behulp van kleurengel worden de zwart-witte beelden ingekleurd, terwijl de lens gemanipuleerd wordt om het beeld te vervormen of deels te bedekken. MacKenzie neemt ons mee terug naar een tijd toen het publiek niet wist wat het kon verwachten. We raden u aan te gaan zitten op een plek waar u zowel het scherm als de projector kunt zien.