Na het succes van Blockade, een film die bestond uit bioscoopjournaalbeelden uit de enorme sovjetarchieven, en die de onbekende kant liet zien van het beleg van Leningrad in de Tweede Wereldoorlog, bleef regisseur Sergej Loznitsa werken met materiaal van bioscoopjournaals. Dit keer ontdekte hij echter een nieuw thema in de archiefbeelden en ook een nieuwe vorm om ze te presenteren. De soundtrack bij Blockade was speciaal gemaakt om de kijker het gevoel te geven dat hij deel uitmaakte van de actie. Loznitsa’s nieuwste film The Revue is gebaseerd propagandamateriaal dat in de jaren vijftig en zestig in de Sovjet-Unie is geproduceerd. Door de stijl van de film te veranderen, probeert de regisseur tevens de rol van het publiek te veranderen. Terwijl hij dezelfde propagandamiddelen op een creatieve manier hergebruikt, maakt hij het publiek tot het doelwit van de propaganda. Met The Revue laat Loznitsa een bijna vergeten kant zien van de sovjettijd en toont hij hoe er toen werd gedacht. Daartoe doet hij onderzoek naar de levens van mensen overal in het uitgestrekte sovjetmoederland – levens vol ontbering, gebrek en absurde rituelen, die tegelijkertijd verlicht werden door de glorieuze glans van de communistische illusie. Dit alles zit verpakt in de manier waarop de auteur het materiaal benadert, zoals blijkt uit de montage, het geluid en de vorm van de film. (LC)