Een film met een bijzondere vorm en inhoud, waar de achtergrond van de maker alles mee te maken heeft. Toen Adachi Masao deze film maakte, had hij in geen dertig jaar meer een film gemaakt. De stijl en de boodschap van de film lijken rechtstreeks uit een ander tijdperk te komen. Het tijdperk waarin films uitgesproken avant-garde en extreem politiek konden zijn. Adachi was ooit scenarist voor Pink Pictures (verhalende porno) en voor filmmakers als Wakamatsu en Oshima. Hij radicaliseerde in de jaren zeventig en sloot zich aan bij het Japanse Rode Leger, een gewapende politieke organisatie. Nu zouden we het een terreurgroep noemen. Met een deel van dat rode legertje vertrok Adachi naar Libanon om aan de zijde van de Palestijnen te vechten. Na ruim twee decennia werd hij daar opgepakt wegens paspoortfraude en verdween voor jaren in Libanese en Japanse gevangenissen. Nu heeft Adachi een film gemaakt over een gevangen terrorist en je kunt dus zeggen dat hij weet waar hij het over heeft. De hoofdpersoon is vermoedelijk gebaseerd op Kozo Okamoto, een lid van het Rode Leger dat nog steeds ondergronds in Libanon leeft. Maar ook op Adachi’s eigen ervaringen: het repressieve gevangenissysteem, de martelingen en de koortsige visioenen. En dat geeft deze film zijn ongekende intensiteit. Uiteraard mist Adachi als filmmaker wedstrijdritme, maar hij heeft nog altijd een ziedend schot. Hij volgt zijn gefolterde gevangen terrorist tot ver in de waanzin. (GjZ)