The Golden Age of Fish
Everson is een meester in het maken van korte tot zeer korte essays. Soms heeft hij niet meer dan een minuut en een paar beelden nodig om een standpunt of een gevoel duidelijk te maken. Hij vertelt zonder franje, maar minimaal kun je het ook niet noemen. Daarvoor zijn de beelden, soms niet meer dan fragmenten, te poëtisch en sfeervol. Hij heeft ook een heel eigen thematiek, simpel gezegd het leven en overleven van de zwarte bevolking van Amerika.
In deze film blijft Everson ondanks de lengte trouw aan zijn werkwijze. De film is opgebouwd uit heel diverse fragmenten die nauw verwant zijn aan zijn korte werk. Zwart-wit en kleur, historisch en nieuw materiaal worden soepel door en naast elkaar gebruikt.
De locatie is Cleveland, Ohio. Soms als een archeoloog, dan weer als een journalist of dichter onderzoekt hij het heden en verleden van het leven van zwarte Amerikanen op deze plek. Een zwarte geologe kreeg de rol van vertelster en verbindt verschillende verhaallijnen met elkaar. De titel werd ontleend aan uit het Devonische tijdperk afkomstige voorwerpen van de geologe, zogenaamde Cleveland shales (breekbare rotsfragmenten). In dit tijdperk, zo’n 417 tot 354 miljoen jaar geleden, verschenen er vele nieuwe vissoorten. Een ironisch gegeven, want ondertussen snijdt Everson recentere en minder gouden tijdperken aan. (GjZ)