Met de Russische dramaturg Ivan Viripajev als scenarioschrijver kiest Svetlana Proskoerina voor een verhaal met een schijnbaar minimalistische verhaallijn en een brede, universele reikwijdte – een plot dat is geworteld in de eeuwenoude toneeltraditie en gebaseerd op een vergaand begrip van de menselijke psyche. Een man en twee vrouwen zitten opgesloten in een levenslange relatie, waar onbeantwoorde liefde is vermengd met oprechte tederheid, en wanhopige passie getemd wordt door een voorbestemd afscheid. Michail Jevlanov speelt Valentin, een gewone man die meegezogen wordt in een ongewone driehoeksverhouding. De vrouwen Valentina en Katja gaan gebukt onder hun liefde voor hem en hun ogenschijnlijke haat jegens elkaar. Na het overlijden van Valentin worden zij onafscheidelijk, verbonden als ze zijn door een gedeeld duister geheim. Proskoerina waagt zich dit keer in het ‘domein van de liefde’ – het enige domein waar je nog vrij kunt ademen. Ze is meer geïnteresseerd in het spirituele aspect van liefde dan in lichamelijke uitingen ervan. De vrouwelijke personages, te zien op de leeftijd van 20, 40 en 60 jaar, worden gespeeld door verschillende actrices, terwijl de man dezelfde blijft, bijna onaangetast door de tijd. Dit ingehouden drama, hoewel sober in stijl, bevat een uitdagende filosofische boodschap. Svetlana Proskoerina blijft trouw aan haar artistieke credo in haar voortdurende studie van de raadselachtige wereld van de menselijke emotie. (MB)