Zowel een zorgvuldig realistisch als lyrisch fictief verhaal over de ‘afgevoerde jongeren’ die tijdens de Culturele Revolutie verbannen werden van de stad naar het platteland. Heldin Li Chun wordt naar een idyllisch dorpje gestuurd in de afgelegen provincie Yunnan om tussen de Dai-minderheid te gaan wonen. Aanvankelijk dwarsbomen haar stadse zelfbewustzijn en besef van de etnische ‘verschillen’ haar intentie om te integreren met haar geadopteerde gemeenschap. Maar als ze zich gaat kleden als de jonge Dai-vrouwen om haar heen, begint ze haar lichaam te ontdekken en de geneugten van de erotiek, en vallen de culturele barrières langzaam weg. De film speelt duidelijk met Chinese clichés van etnische minderheden die in zekere mate ingeburgerd, aangenomen en verbeeld zijn, en levert zo kritiek op stedelingen die vervreemd zijn van hun eigen Chinese cultuur. Maar wat de film onderscheidt van bijna alle andere typisch Chinese ‘minderheidsfilms’, is het destijds verbijsterende naturalisme. Zhang’s vrije, ongekunstelde handheld camera, locaties, natuurlijke montage en gebruik van amateuracteurs hebben nog altijd een fris en levendig resultaat. Dit, tezamen met de integere weergave van idyllische herinneringen in een periode van gewelddadige culturele ontworteling, maakten het destijds een favoriet onder jonge Chinese bioscoopbezoekers. (SK)