De zeventigste film van de Duitse filmer en homoseksuele provocateur Rosa von Praunheim, oftewel Holger Mischwitzky, is een onderzoeksdocumentaire naar zijn verleden. Hij werd geboren in Riga in 1942 en groeide op in Duitsland. Als zijn moeder hem een paar jaar voor haar dood op 94-jarige leeftijd vertelt dat hij geadopteerd is vanuit een kindertehuis in Riga tijdens de Duitse bezetting, opent zich een geheel nieuw hoofdstuk in zijn leven. Pas na haar dood in 2003 echter gaat hij zoeken naar zijn biologische moeder en vader. Von Praunheim komt erachter dat hij geboren is in de gevangenis van Riga. Zijn moeder was Duitse. Met dit besef kan de regisseur niet anders dan verder zoeken. Meine Mütter beschrijft in vrijwel chronologische volgorde de zoektocht naar zijn wortels. Onderweg komt hij in aanraking met talloze getuigen en archivarissen, die met hun getuigenissen en data de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog vanuit verschillende perspectieven belichten. Von Praunheim ontdekt veel meer dan hij had verwacht, ontmoet familieleden, en bouwt uit de brokstukken van de geschiedenis niet alleen een onverwacht autobiografisch verhaal over het begin van zijn leven, maar tevens een gedetailleerd verslag van een nog weinig belicht deel van de holocaust.