De film bestaat uit twee delen die uiterlijk nogal van elkaar verschillen, maar die met dezelfde ironische en bizarre blik op de wereld zijn gemaakt. Het eerste deel is in klassiek zwart-wit gedraaid in China, terwijl het tweede deel in kleur in Engeland werd gedraaid. De verhalen in de films zijn vooral aanleiding tot het verbeelden van visuele vondsten. Er vinden zoektochten plaats die niet lijken te zijn bedoeld om iets te vinden. Veel verwijst naar wetenschap en haar geschiedenis, zoals ook de titel, maar weinig is echt en veel is verzonnen. Speels, lijkt het sleutelwoord. De filmmaker verzon ingenieuze en geestige raadsels en laat het oplossen van de puzzels vervolgens aan de kijker over. Vooral in het tweede deel krijgt de fantasie de overhand. In het Chinese deel, toch een thuiswedstrijd, weeft de werkelijkheid zich nog door de verzinsels, maar in Engeland werd de maker niet gehinderd door veel voorkennis van het land en zijn tradities. Lu Chun Seng is net als zijn vriend Yang Fudong in de eerste plaats een beeldend kunstenaar en ook als kunstenaar opgeleid, maar zijn films zijn uitgesproken cinematografisch en door hun verhalende lengte ook minder geschikt voor een museale vertoning. Hij is een kunstenaar die duidelijk goed naar films heeft gekeken, maar die tevens in zijn benadering de regels van het spel goed weet te negeren. Het maakt zijn werk wonderlijk en origineel. Een document uit een niet bestaande wereld. (GjZ)