Er zijn enkele Turkse speelfilms (en boeken) die handelen over misdaden die begaan worden om ‘de familie-eer te waarborgen’, de zogenoemde eerwraak, maar die werken zijn zelden succesvol. Hidden Faces van Handan Ipekçi, die bekendstaat om haar maatschappijkritische films, is een van de weinige realistische drama’s die, met respect voor de vrouw, het ware gezicht van dit probleem toont. De structuur van de film is complex en boeiend. Het verhaal begint in een Duitse bioscoop, waar de Turkse documentaire Honor Killings – A Violation of Human Rights wordt vertoond. Het publiek kijkt smalend naar de bekentenissen van de jonge vrouw Zurhe. Ze hield van een herder in haar dorp en baarde hun kind, waarna hij haar in de steek liet. Om de familie-eer te redden, dwingt Ali, de oom van Zurhe, haar 17-jarige broer Ismail het kind te wurgen voor de ogen van zijn zus. Haar vader doodt zichzelf in plaats van zijn dochter. Als een verlichte oom uit Duitsland haar komt halen, wordt ook hij vermoord door mannelijke verwanten. De minderjarige Ismail wordt beschuldigd van dit bloedvergieten, maar krijgt slechts vijf jaar cel. Al deze feiten worden getoond in flashbacks en de documentairemaker neemt het risico om op zoek te gaan naar Zurhe, die inmiddels een andere identiteit heeft aangenomen. Haar oom Ali ziet de documentaire en is vastbesloten de klus die hij jaren daarvoor begonnen was af te maken. (LC)