De succesvolle film Appleseed uit 2004 introduceerde een aantal technische innovaties van formaat. De makers slaagden erin op een relatief goedkope manier hun personages – mens, androïde of robotoïde – op een vloeiende, natuurlijke manier te laten bewegen. De gezichtsuitdrukkingen waren levendig en overtuigend – zeker in de context van wat we van manga gewend waren – en bovenal overtrof de film in de actiescènes de live action-concurrentie. Opvolger Appleseed: Ex Machina, weer gebaseerd op originele mangastrips van Masamune Shirow, die ook de bron van Ghost in the Shell waren, gaat nog een stap verder in de richting van 3D-actie. Het verhaal draait opnieuw om Deunan, een jonge vrouwelijke strijder, en haar partner en minnaar Briareos, die vanwege de verwondingen die hij in de oorlog heeft opgelopen, is omgebouwd tot cyborg. De setting van dit liefdesverhaal is post-apocalyptisch: na een niet-nucleaire oorlog, die nochtans de halve wereldbevolking de kop heeft gekost, heerst overal chaos, behalve in de utopische stadstaat Olympus, geregeerd door de artificiële intelligentie Gaia. Deunan en Briareos behoren tot een eliteteam dat in actie komt waar problemen zijn – van cyborgterrorisme en dodelijke nanotechnologie tot fanatieke gelovigen en relschoppende onderdanen. Ze krijgen hulp van nieuwste model biorobot: Tereus, door Gaia gecreëerd uit het dna van Briareos. Hij is nieuw, fris en lijkt sprekend op de oude. Geen wonder dat Deunan in verwarring raakt. (GT)