Zimmer, Gespräche
Een ontmoeting tussen een Stasiofficier en zijn informant in een appartement in Leipzig vormt de setting voor Zimmer, Gespräche. Noch de Stasi, noch de stad Leipzig, noch de DDR worden met naam en toenaam genoemd; de film speelt zich af in een niet nader bepaalde plaats of tijd. Alleen het accent van de acteurs en hun kleding geven hiervoor aanwijzingen. Dora García heeft niet de bedoeling een documentair of fictief werk te maken. Het is eerder een zoektocht naar het overbrengen van abstracte noties van angst, controle, autoriteit, onderdanigheid en macht, binnen een gegeven historische omstandigheid. Begrippen die nauw verwant zijn aan zaken als geheimhouding, archivering en gedragscodes – terugkerende thema’s in het werk van Dora García.