In een van de opmerkelijkste Poolse films van het jaar keert regisseur Michal Rosa terug naar zijn oude liefde voor sociaal drama en vertelt een verhaal over het leven van drie mensen in een stadje in de provincie Silezië: Jozef, Marta en Sebastian. Wat deze hoofdpersonen bindt, is een dringende behoefte aan een onmogelijk geldbedrag, al hebben ze het geld om verschillende redenen nodig. Jozef, een vijftiger, wil zijn vrouw een nieuw gebit geven. Marta droomt van een nieuw leven in het buitenland en Sebastian is een jonge doorbijter die zich heeft aangepast aan de harde realiteit van de vrijemarkteconomie. We zien de dromen en dagelijkse beslommeringen van de hoofdpersonen en langzaam maar zeker raken de drie verhalen met elkaar vervlochten. Het scenario is gebaseerd op krantenberichten, doorvertelde verhalen, opgevangen gesprekken en politieverslagen, waardoor het realiteitsgehalte hoog is. De film is te beschouwen als een opvolger van de Poolse kino socjalnego niepokoju (cinema van de sociale onrust), een stroming in de jaren zeventig die zich vooral bezighield met de gevolgen van de maatschappelijke en economische veranderingen in het land. Ondanks de geschetste problemen blijft de film optimistisch, ook in zijn kijk op mensen. (LC)