Oezbekistan anno 2006: de bevolking wordt voortdurend in de gaten gehouden door een fijnmazig systeem van geheime diensten en verklikkers. Sinds 1991 is de voormalige socialistische republiek onafhankelijk van de Russen, die nog wel dictator Islam Karimov in het zadel hielpen. Achat en Tarsun groeien samen op, krijgen een gezin en bouwen ieder aan hun eigen familiecircus. Ook worden ze allebei lid van de oppositiepartij ERK – ‘vrijheid’ in het Oezbeeks. Achat ontwikkelt zich tot een actievoerder pur sang, Tarsun is meer een bestuurder. Een jaar na de onafhankelijkheid van Oezbekistan worden alle oppositiepartijen verboden, ook de ERK. Tarsun blijft actief in de partij, maar Achat wordt lid van een mensenrechtenorganisatie. Dan krijgt Tarsun de ultieme waarschuwing om te stoppen met zijn illegale activiteiten. Zijn verzet is gebroken. Achat gaat door, maar zal de gevolgen van zijn keuze op harde wijze ondervinden. Tussen hemel en aarde is een gelaagde, fascinerende documentaire die vooral duidelijk maakt hoe politieke keuzes levens diepgaand beïnvloeden. Beide mannen aanvaarden op hun eigen manier de gevolgen van hun keuzes, voor zichzelf, voor hun vriendschap én voor hun families. Daarnaast kunnen we echter volop genieten van spectaculaire beelden van circusacts. Met veel gevoel voor detail en verhoudingen schetsen de makers een portret van twee vrienden, maar ook van een land en zijn folkloristische tradities. ( JJ )