Toen Sissako zijn studie aan de Moskouse filmschool begon, ontmoette hij de Angolese vrijheidsstrijder Baribanga. Ze zaten samen dertig uur in de trein van Moskou naar Rostov, waar ze een jaar lang Russisch zouden leren. Deze reis heeft op de regisseur grote indruk gemaakt. Baribanga’s ervaringen in Angola, het Afrikaanse land dat het laatst onafhankelijk werd, werden gekenmerkt door geweld en verzet. Sissako, die in Mali opgroeide, kende een relatief zorgeloze jeugd en kreeg pas op latere leeftijd met politieke problemen te maken. Nooit zagen ze elkaar weer. In de documentaire Rostov-Luanda, gemaakt voor de vijfjaarlijkse kunsttentoonstelling Documenta, besluit Sissako, met slechts één foto van Baribanga op zak, zestien jaar na hun ontmoeting met zijn camera naar het nog steeds onrustige Angola te reizen om er zijn voormalige reisgenoot te zoeken. De film is het verslag van zijn zoektocht naar Baribanga én een reflectie op zijn eigen leven, maar evenzeer een krachtig portret van een land in transformatie.