Zorgvuldige en soms onthutsende documentaire met alle eigenschappen van een politieke en menselijke casestudy. Kunnen Amerikanen en Irakezen elkaar als mens zien? Niet lang na de val van Bagdad in 2003 staat een jonge en charismatische filmstudent, Muthana Mohmed, op de puinhopen van de filmschool van de stad en legt aan een Amerikaans televisiepubliek uit dat zijn droom om filmmaker te worden alweer in gruzelementen ligt. Eerst vanwege Saddam Hussein, nu door de Amerikaanse bommen. Deze korte verschijning op MTV verandert Muthana’s leven. In de Verenigde Staten stopt filmmaker Liev Schreiber met zappen, gefascineerd door wat hij ziet. Hij voelt zich schuldig vanwege de oorlog, waar hij tegen is, en hij besluit om die onbekende Irakese jongen de kans van zijn leven te geven. Schreiber nodigt hem uit om naar Praag te komen en als stagiair te werken aan de film die hij daar aan het opnemen is: Everything is Illuminated. Eenmaal op de set ontstaat al snel een ongemakkelijke sfeer door te hooggespannen verwachtingen en verschillen in cultuur. Filmmaakster Nina Davenport raakt steeds meer vervlochten met de problemen van haar jonge Irakese hoofdpersoon, zeker als zijn visum afloopt en hij zoekt naar een mogelijkheid om niet naar Bagdad terug te hoeven gaan. De film, onthullend op vele niveaus, behandelt de spanningen tussen de filmmaakster en haar Irakese onderwerp als een metafoor voor de vijandelijkheden tussen de Verenigde Staten en het veroverde Irak. (GjZ)