Mala noche
Mala noche in een nieuwe kopie. De film draaide in 1987 ook in Rotterdam, toen hij nog nieuw was en Gus Van Sant nog zonder reputatie. Toch was toen al duidelijk dat dit niet het werk was van de zoveelste debuterende Amerikaanse independent. De film was daarvoor te origineel en te broeierig, de personages en de vertolkte gevoelens te nieuw. Inmiddels kunnen we niet meer met dezelfde ogen naar deze film kijken. Nu weten we dat de maker van deze intrigerende en soms ongemakkelijke film meesterwerken op zijn naam heeft geschreven als Drugstore Cowboy en Elephant.
Mala noche werd indertijd met een zeer klein budget gemaakt, waardoor vooral het geluid eigenlijk niet aan Van Sants wensen voldeed – in deze nieuwe kopie heeft dan ook vooral het geluid een grondige technische opwaardering ondergaan. De film werd in zwart-wit en op 16mm gedraaid en vertelt het dagboekachtige autobiografische verhaal van schrijver Walt Curtis, afkomstig uit Portland, Oregon (net als Van Sant zelf en ook de locatie van Elephant). Walt wordt smoorverliefd op Johnny, een illegale Mexicaanse immigrant die geen Engels spreekt en bovendien minderjarig.
Het fenomeen illegale immigratie heeft inmiddels een veel globalere vorm aangenomen dan twintig jaar geleden, maar de film is nog steeds eerder voorspellend dan achterhaald. Ook in zijn verbeelding van een homoseksuele liefde bleek Van Sant zijn tijd ver genoeg vooruit om ook nu nog te kunnen aanspreken. (GjZ)