Peter Whitehead (1937, Liverpool) is een legendarische figuur uit de tegencultuur van de latere jaren zestig. Hij was er destijds met zijn 16mm-camera en geluidsapparatuur als de kippen bij om The Rolling Stones, Allan Ginsberg, Pink Floyd, de studentenopstanden in Columbia University, de verkiezingstournee van Robert Kennedy en nog vele andere manifestaties uit die tijd te filmen. Nu is er deze ambitieuze documentaire over Whitehead, die de man en zijn werk als het ware van binnenuit benadert. In the Beginning … behandelt in iets meer dan drie uur diverse aspecten van zijn leven. En dat zijn er nogal wat, veelzijdig is hier een eufemisme. Whitehead was filmmaker, dichter, romanschrijver, schilder, keramist, zette zich in voor een met uitsterven bedreigde valkensoort, was zelfs een tijdje actief als beursspeculant. Interviews die gedurende vier decennia met Whitehead zijn gemaakt, waaronder de meest recente speciaal voor deze film, worden gecombineerd met een ruime en uitgelezen reeks fragmenten uit zijn werk. Whitehead toont zich een flamboyante, geboren verteller. Iemand die liefdesrelaties onderhield met Natalie Delon, Nico en Niki de Saint-Phalle. Iemand die zijn leven lang een gepassioneerde waarheidszoeker is gebleven. Iemand die de film vaarwel zei toen hij besefte dat hij zelfs aan het filmen was als zijn camera nog thuis lag. In the Beginning … vormt een waardig monument voor deze fascinerende figuur. (EH)