Er zitten momenteel circa tachtigduizend Palestijnen in Israëlische gevangenissen. Ze worden ‘Veiligheidsgevangenen’ genoemd. Voor de meeste Israëli’s zijn het moordenaars en criminelen. Voor de meeste Palestijnen zijn het helden en vrijheidsstrijders. De makers van HotHouse kregen exclusieve toegang tot de best bewaakte Palestijnse gevangenen in Israël en konden zo het verhaal vertellen van onder anderen Hasan Yusuf, een Hamasleider op de West Bank die onlangs in zijn cel verkozen werd tot parlementslid; Abu Naji, een Fatahleider in de cel, die al ruim 24 jaar in gevangenschap verkeert; Ahlam Tamimni, Hamasleidster van de vrouwelijke gevangenen, veroordeeld tot zestien maal levenslang voor het beramen en uitvoeren van de aanval op het Sbarrorestaurant in Jeruzalem. De gevangeniservaring in een Israëlische cel is uitgegroeid tot een nationaal Palestijns symbool, en de gevangenissen voor Veiligheidsgevangenen zijn in feite opleidingsinstituten voor het Palestijnse nationalisme, waar niet alleen de ideeën van de gevangenen gevormd worden, maar waar tevens een noodzakelijke fase plaatsvindt op weg naar het Palestijnse leiderschap. In HotHouse kon zo de ontwikkeling worden bestudeerd van de gemeenschap van Palestijnse gevangenen naar een democratische maatschappij en de impact van een dergelijke evolutie op de Palestijnse politiek buiten de gevangenis. Die impact culmineerde in de historische verkiezingen voor het Palestijnse parlement op 20 januari 2006, die de militante Islamitische Hamas-beweging aan de macht brachten. Zoals het geval was op Robbeneiland in Zuid-Afrika, beleeft momenteel het leiderschap van de toekomstige Palestijnse staat zijn incubatieperiode in Israëlische gevangenissen.