Het verhaal wil dat tijdens het Edo-tijdperk, toen Japan nog hermetisch van de rest van de wereld was afgesloten, misdadigers op verzoek van een slachtoffer bij wet door een professionele hitman terechtgesteld konden worden. Wie op deze manier ter dood veroordeeld was, werd daar van tevoren van op de hoogte gebracht en mocht zijn eigen beschermer inhuren. De hypothese in de cult-mangaserie van Matsumoto Jiro, Freesia, en ook in Kumakiri’s nieuwste film Freesia – Bullet over Tears, is dat in een repressief, chaotisch Japan van de nabije toekomst deze wet weer van kracht is. Hoofdpersoon is zo’n engel der wrake, Hiroshi. Bij zijn eerste opdracht voor de ‘Katsuma Wraak Agentuur’ toont hij zijn koelbloedigheid, die al snel een labiele emotieloosheid zal blijken. Vijftien jaar eerder is hij door een experiment met een ‘vriesbom’ getraumatiseerd en ontdaan van menselijke gevoelens. Ook zijn vrouwelijke werkgever Higuchi is geraakt door dezelfde gebeurtenis, en zij wil wraak nemen op Toshio, wiens vader de militair was die opdracht gaf tot het gruwelijke experiment. Kumakiri is een van de jonge Japanse regisseurs die zowel affiniteit hebben met kalme, psychologische drama’s als met even stijlvolle als bloederige genrefilms. Matsumoto’s dystopische toekomstvisie, die vooral zichtbaar is in de onverklaarde chaos op de achtergrond, is bij Kumakiri dan ook in meer dan goede handen. Weer een onverfilmbaar geachte manga verfilmd. (GT)