Een sterke documentaire van tweevoudig Oscarwinnares Barbara Kopple (Harlan County Usa en American Dream). Dankzij onbeperkte toegang tot de wereld achter de schermen van beroemdheden in het heetst van de strijd tussen politiek en popcultuur, geeft Dixie Chicks – Shut Up and Sing een beeld van de onvervalste, genadeloze achtbaan waarin drie sterke vrouwen terechtkomen als ze naar aanleiding van een ondoordachte opmerking van leadzangeres Natalie Maines over president Bush aan de vooravond van de Amerikaanse invasie van Irak, in de leeuwenkuil belanden van een nationaal debat. De film volgt de Chicks van het toppunt van hun populariteit als volksliedzingende lievelingen van de countrymuziek en best verkopende vrouwelijke artiesten aller tijden, via het inmiddels beruchte anti-Bushcommentaar tot de turbulente dagen, maanden en jaren die daarop volgden. De film toont het leven en de carrière van de Chicks aan de hand van het componeren en opnemen van hun eerste album sinds het ‘incident’ op een podium in Londen in 2003. In de afgelopen drie jaar lagen ze onder politiek vuur en werden ze met de dood bedreigd, terwijl ze doorgingen met leven, kinderen krijgen en natuurlijk muziek maken. Uiteindelijk laat de film zien wie de Dixie Chicks zijn als vrouw, publieke figuur and muzikant.